دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1400 - 17:47
شریفی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

خبرنگاران با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟ | «مردم» از منظر خبرنگار اصل تغییرناپذیر است

فعال مطبوعات و رسانه در استان اصفهان با تأکید بر صیانت از جایگاه خبرنگار در جامعه گفت: این قشر با مشکلاتی مانند عدم مطالبه‌گری و مسئولیت‌پذیری مردم و مسئولان بخش‌های مختلف مواجه است.
کد خبر : 599687
نصرالله شریفی

نصرالله شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در لنجان با بیان اینکه خبرنگاری شغل نیست، بلکه عاشقی است که به این بهانه علاقه را ابراز می‌کند، اظهار کرد: خبرنگاری بیش از اینکه یک شغل و حرفه درآمدزا باشد یک رسالت اجتماعی و فن ارتباطی است و در بسیاری موارد نه‌تنها درآمدی ندارد، بلکه به جرم اجرای رسالت، عدالت و ایفای وظیفه انسانی و اسلامی در جامعه از حقوق اولیه اجتماعی هم بازمی‌ماند.


وی افزود: مخاطرات خبر، مسئله عجیب و غریبی نیست، تغییر و تحول و تأثیر هزینه دارد و هزینه کار خبرنگار گذر عمر و جوانی است که بدون بهره‌مندی از لذت‌های مادی و منافع شخصی، آگاهی، بیداری و پیشرفت را برای مردم به ارمغان خواهد آورد.


فعال مطبوعات و رسانه در استان اصفهان با تأکید بر اینکه خط قرمز خبرنگار، مردم هستند. ادامه داد: «مردم» از دیدگاه یک خبرنگار یک اصل تغییرناپذیرند و خبرنگار برای رسیدن به هدف والای آگاهی‌رسانی باید با عوامل متعددی از جمله منابع آگاه، رسانه و حتی پیام و خبر در تعامل باشد و چنانچه در این مسیر با عوامل غیراصولی برخورد کند نمی‌تواند به‌صورت واقعی، وظیفه خود را انجام دهد.


شریفی با بیان اینکه دشواری کار خبرنگار در این یک جمله است، خبر انعکاس واقعیت‌هاست، اما هر واقعیتی خبر نیست، یادآور شد: خبرنگار مظهر عشق، صداقت، ایمان، مظلومیت، شجاعت، خطر و صلابت بوده و آنچه امروز خبرنگاران را رنج می‌دهد نبود جایگاه واقعی و در خور شأن این قشر زحمتکش در جامعه است.


خبرنگار باید نحوه پاسخگویی به نیاز مخاطب را تغییر دهد


وی با بیان اینکه موارد متعددی جایگاه خبرنگار را مورد تهدید قرار داده است، ادامه داد: با اقدامات خاص و استفاده از ظرفیت‌های بالای خبرنگاران در کشور، استان و شهرستان می‌توان سطح این جایگاه را ارتقاء داد.


فعال مطبوعات و رسانه در استان اصفهان با اشاره به اینکه امروزه خبرنگار باید نحوه پاسخگویی به نیاز مخاطب خود یعنی مردم را تغییر دهد، تبیین کرد: با توجه به انعکاس اخبار ریز و درشت توسط علاقه‌مندان خبر به ویژه در فضای مجازی، خبرنگار باید به جای عکس‌العمل‌گرایی، محصول‌محوری و عیب‌یابی که جزء وظایف ذاتی اوست، براساس اصل مشتری‌محوری با تمرکز بر نیاز مردم و راه‌حل‌یابی عمل و در این بین از ظرفیت‌های ارتباطی و رسانه‌ای خود در راستای پیشبرد امور جامعه استفاده کند.


شریفی با بیان بخشی از مشکلات اساسی خبرنگاران اظهار کرد: از جمله مشکلات ریشه‌ای و اساسی که خبرنگار بر وظایف اصلی خود متمرکز نیست، عدم مطالبه‌گری و مسئولیت‌پذیری مردم و مسئولان بخش‌های مختلف است که باید نسبت به این معضل تصمیم و سیاست تخصصی و اصولی اتخاذ شود.


وی تشریح کرد: یکی از اقدامات مهم که می‌تواند ضمن حفظ جایگاه خبرنگار، جامعه را از منافع سرشار جامعه خبری و خبرنگاران برخوردار کند، تشکیل شوراهایی با عنوان شورای اطلاع‌رسانی، تبلیغات و ارتباطات راهبردی با اهداف تشویق، تجمیع و ارزش‌آفرینی فعالیت‌های رسانه‌ای و پیشبرد امور مختلف در سطح کشور است.


انتهای پیام/۴۰۷۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب